Thursday, August 20, 2009

Apa Salah Bekerja Kilang??

Teringat satu perbualan kosong dengan makcik² keypoh di kampung saya,

Makcik keypoh : Kau keje mana sekarang Na?

Saya : Orang keje kat PTP..

Makcik keypoh : Wahh.. untung la keje PTP, dapat bonos 6 bulan..

Saya : Eh, org bukan keje ngan PTP la, org keje kilang kt dlm PTP tu ha...

Makcik keypoh (sambil memuncungkan mulut) : Laaaa... keje kilang jek? Dah belajar tinggi², kok keje kilang jek? Kenapa tak jadi cikgu, macam si **** tu...

Aaaaa???? Salah ke kalau aku keje kilang makcik oiiii????? Dalam dunia ni keje cikgu je ke yg bagus???



11 comments:

Sayang.Ibu said...

owhhh ye ke gitu?? ada org lak ckp ngan aku... "jadik laa keje cikgu kan... dari xde keje langsung..."
huhuhuuuuu... beb lantak p laaa... janji ujung bulan gaji kita masyuk...;p

Umi Nawfal said...

betul tu.. kekadang org ni cakap x pk langsung, main ikut sedap mulut jek!! alah, bukan kita mintak mkn ngan dia pon kan..!

::Umi Sufira:: said...

Aku kerja kilang...lalalala...

♥Hernee Nazir♥ said...

mmg la kak makcik2 kg ni kdg2 mulut ckp x fkir ati org lngsung..pdulikn jek..hernee pn pnah kna cam ni..sabo je la..dorg ingt keje kilang tu smua operator kot..die xtahu ade org bso2 kt kilang..bongek!

sikulat said...

ada 2 nasihat Luqman AlHakim :

Luqman Hakim telah menasihati anaknya tentang sikap manusia dan telatah mereka, katanya, "Sesungguhnya tiada terlepas seseorang itu dari percakapan manusia. Maka orang yang berakal tiadalah dia mengambil pertimbangan melainkan kepada Allah S.W.T sahaja. Barang siapa mengenal kebenaran, itulah yang menjadi pertimbangannya dalam tiap-tiap satu."

Kemudian Luqman Hakim berpesan kepada anaknya, katanya, "Wahai anakku, tuntutlah rezeki yang halal supaya kamu tidak menjadi fakir. Sesungguhnya tiadalah orang fakir itu melainkan tertimpa kepadanya tiga perkara, iaitu tipis keyakinannya (iman) tentang agamanya, lemah akalnya (mudah tertipu dan diperdayai orang) dan hilang kemuliaan hatinya (keperibadiannya), dan lebih celaka lagi daripada tiga perkara itu ialah orang-orang yang suka merendah-rendahkan dan meringan-ringankannya."

hihi.. baru dpt full story pasal nasihat ni kat email...

mama hannah said...

huhuhu,don't worry,laki aku pung keje kilang jugak :)

Umi Nawfal said...

Mimi,
Aku kerja kilang.. hahahaha..

Hernee,
Diorang tak tau, sbb tu tak reti..

Semah,
TQ utk nasihat itu.. biarkanlah mereka itu..

zaireen,
ahahah.. aku pon tak kisah..

tentang diriku said...

kilang pon kilang la ka...
nak tumpang tanye....mcm cikgu mane tu erk???
huhuhuhuu
ampon9999

are'shiq asmara said...

ala,xder hal ar lau keje kilang pun...yang ptg kan rezekinyer halal...x gitu ker?

noniey said...

jangan dilayan cakap2 orang2 tu.. dia ingat sume keje kilang ni tak ok ke.. tak halal ke.. low standard ke... kakak n adik aku sume keje kilang.. ok je.. yang penting hati..

Umi Nawfal said...

betul.. betul.. akal sempit diorang jek yg ckp keje kilang nih mesti jd operator jek!! sbb tu asik nk pndang rendah jek kt org!