Tuesday, September 08, 2009

Sarang Semut

resepi ini cik siti yg mintak.. ermm.. pasal acuan nak buat sarang semut tu, rasanya tak lah susah sgt nak carik, kat kedai barang² buat kuih mesti ada, lg bagus kalau dapat yg lubangnya tu kecik².. lg cantik jadinya..

owh.. resepi ini kawan saya, shima yg punya.. dan ini adalah resepi sesuka hati dia..

bahan²
1 cawan gula
2 cawan marjerin
2½ cawan tepung gandum (diayak)
1 cawan tepung jagung
1 biji telur
1 sudu teh esen vanila
pewarna kuning (ikut suka hati)

hiasan
cawan kertas kecil
manik gula kecil(warna-warni)

cara
- pukul gula dan marjerin sampai kembang
- masukkan telur, esen vanila dan pewarna kuning dan gaul rata
- masukkan tepung jagung dan tepung sedikit demi sedikit, dan gaulkan rata (uli hingga menjadi doh yg lembut), jika doh masih sgt lembik, bolehlah ditambah tepung lg
- parutkan doh menggunakan acu sarang semut dalam dulang kecil
- lepas itu, sudukan ke dalam paper cup
- taburkan manik gula kecil
- bakar dalam oven, suhu lebih kurang 170ºC sampai masak (saya selalu jengah di dalam oven nak tgk dah masak atau belum.. sangatlah amatur kan..)
- sejukkan dan simpan ke dalam bekas

haa.. dah jadi lah biskut sarang semut..

sarang semut : in the making




3 comments:

♥Hernee Nazir♥ said...

cam nk try la..dulu2 ade la tlg mak wat..tp dh x ingt..ehehe

Siti @ nurie said...

time kasih dear..nanti kalau siti dah wat, siti upload gmbr yerk..tapi, nak kene cari dulu cetak tu...he he he

Umi Nawfal said...

hernee,
boleh cuba.. :)

siti,
okey.. mesti ade kat kedai buat kuih tu..