Tuesday, September 08, 2009

Kek Coklat Cip Saya

Dengan pantas saya menjawab seruan..


Untuk kawan²..

Meh sini nak kongsi resepi kek coklat cip saya yg sgt sedap itu!!

Tapi adik saya (ibu dira) cakap, kek saya pahit sgt! Dia tak boleh makan.. Laaa.. Kalau nak kurang²kan rasa, nanti tak best lah kan..

Ni resepi saya cipta sendiri tau.. kalau tak sedap, pandai² la alter.. saya punya stail, TRY & ERROR.. keh keh keh..

Bahan²
2 cawan gula pasir (dikisar halus)
1 marjerin
2 cawan tepung gandum (diayak bersama tepung koko & serbuk penaik)
1 cawan tepung koko yg sgt pahit
2 biji telur (dipukul ala² saje..)
1 cawan susu segar (tak kisah jenis apa, tp saya suka HL)
1 sudu teh esen vanila
1 sudu teh serbuk penaik
½ cawan coklat cip

*sila pastikan anda menggunakan cawan yg sama utk menyukat semua bahan yee..

Untuk Hiasan
Coklat masakan - ikut suka lah nak banyak mana
Sedikit minyak masak utk mencairkan coklat
Dinasor Flakes
Badam Cincang

Cara²
- Mula² pukul gula dan marjerin sampai kembang (atau seperti kata mak saya, sampai marjerin jadi kaler keputihan)
- Sambil² tu jgn lupa panaskan oven pada suhu 170°C dan griskan loyang
- Bila marjerin & gula dah kembang, masukkan vanila dan telur, dan pukul lg
- Lepas tu, masukkan susu segar, pukul sekejap biar sebati..
- Barulah boleh masukkan campuran tepung yg sudah diayak td sedikit demi sedikit sambil mengacau adunan
- Last sekali sila masukkan coklat cip ke dalam adunan dan gaul rata
- Lepas tu, curahkan bancuhan kek ke dalam loyang pembakar, bakar dlm oven pd suhu 170°C selama lebih kurang 30minit atau sehingga masak..

*camne nak tau kek dah masak? amik lidi pencungkil gigi yg bersih, cucukkan ke dalam kek, kalau lidi keluar bersih dan berkilat² maknanya dah masak la kek tu..

- Bila dah masak, sejukkan kek
- Bila dah sejuk boleh lah siapkan topping coklatnya, cairkan coklat menggunakan double boiler, dan masukkan sedikit minyak masak supaya coklat akan jd berkilat..
- Bila coklat dah cair, curahkan atas kek, ratakan dan boleh ditabur dgn bermacam² aksesori hiasan yg diingini macam badam cincang & flake dinasor tu..

*oh ya, masa membakar tu bergantung juga kepada ketebalan loyang dan kek, macam semalam saya pakai periuk yg sgt nipis dan lebar, jd kek saya rendah saje.. bila di bakar setengah jam, hampir rentung juga di bawah dan tepinya..

Selamat mencuba!!


No comments: