Friday, November 20, 2009

Saya faham maksud makcik, makcik nak kata saya BODOH kan??

Hah..!! Ambek kau.. Tajuk tak hengat!!

Memang betul pun.. Saya rasa apa yg makcik tu cuba nak cakap ialah "kau tu bodoh!". Cuma makcik tu tak cakap straight ke muka saya macam tu. Kalau hari tu makcik tu cakap macam tu kat saya, memang saya amukkan dia. Biarlah dia nak kata saya kurang ajar pun, asalkan puas hati saya..

Nasib baik makcik tu tak cakap macam tu kan.. Tapi saya tetap terasa wahai makcik!!Akibatnya sampai ke hari ini saya masih tak dapat melupakan muka makcik tau tak? Dan sampai ke hari ini jugak saya rasa sangat tak puas hati dengan makcik!

Walaupun hari tu makcik cakap pasal 'anak sedara' makcik yg konon²nya cuma bekerja kilang & tak mahu berhenti kerja demi mengikut suami yg bekerja sebagai polis di sarawak (huhh!! macam kebetulan kan..? entah² makcik tu mmg sedang mereka cerita pada waktu itu..), saya tetap terasa hati dengan makcik! Sebab saya pun kerja kilang! Suami saya pun seorang anggota polis yang sedang bekerja di sarawak!!

Apa yg makcik tahu pasal saya? Apa yg makcik tahu pasal hidup saya? Hari tu kan hari pertama kita bertemu. Dan baru hari itu makcik kenal dengan saya, suka² hati makcik jek nak samakan saya dengan anak sedara makcik yg entah wujud atau pun tidak tu. Saya sangat marah dengan makcik, tau tak??

Kalau saya tak ikut suami saya & tingal di sarawak tu, saya susahkan makcik ke? Mentang² lah hari tu saya cakap saya kerja kilang je, terus makcik nak cakap saya bodoh ye?? Cepat² jek makcik nak kondem saya yee..? Apa makcik ingat kalau orang kerja kilang tu semua kerja operator saja ke?? Apa makcik ingat dalam kilang tu tak ada jawatan lain ke selain operator tu?? Kalau hari tu saya kata saya pengurus kilang, nak ke makcik timang² saya & tak kata saya bodoh sebab tak ikut suami saya tinggal di hutan belantara sarawak tu??

Kalau suami saya yg kata, "tak apa lah, honey tak payah la berhenti kerja, kerja dah bagus tu, lagipun apa honey nak buat kat sarawak tu? abg pun kerja bukan selalu ada kat kem, selalu keluar pergi operasi masuk hutan, nanti honey tinggal kat rumah sendiri, lebih baik honey duduk & kerja kat kg, duduk dengam mak & abah, tak ada lah susah hati abg kalau tinggalkan honey sendiri..", makcik nak kata apa???

Eii.. petang² jumaat nih saya terasa geram pulak dengan makcik. Kadang² saya rasa menyesal pulak tak menjawab dengan makcik hari tu.. Ish, demi nak menjaga nama baik suami & mak mertua saya, saya biarkan saja makcik membebel yg bukan². Nasib baik mak mertua saya tu faham apa yg saya buat kat kilang ni!! Dan nasib baik mak mertua saya juga faham yg saya sakit hati dengan makcik, cepat² mak mertua saya sabarkan saya tau makcik! makcik patut berterima ksih dengan mak mertua saya..

Makcik, kalau setakat macam makcik cakap hari tu, apa? haa.. "rugi awak tak ikut suaminya, kan dapat tengok² tempat orang.." Hai makcik, makcik tau tak dengan gaji yg saya dapat tiap² bulan dari bekerja kilang ni, tiap² bulan pun saya boleh ulang alik ke sarawak naik kapal terbang air asia tau!! Dengan tiket untuk makcik pun saya boleh belikan tau! Kalau saya ajak makcik pergi tengok tempat orang dengan duit gaji saya kerja kilang ni, makcik nak ikut tak??

Huhh! Tak apalah makcik, walaupun saya tak berpeluang nak buat makcik faham semuanya (dan saya rasa makcik tak perlu faham pun, siapalah makcik dalam hidup saya), hari ini saya puas hati dengan meluahkan segalanya di sini.. Saya harap suatu hari nanti akan ada orang yg dapat sedarkan makcik yg bekerja di kilang itu tidak hina!!

13 comments:

MommyDania said...

sapa makcik tu? piirahhhh

JaNnAh said...

entah, i pon x kenal, baru first time jumpa kat rumah member udin.. masa raya aritu..

Sayang.Ibu said...

hahhhh.... koser haku makcik tu, haku pun gerammm dengo beb.. sabo jek laaa...

hans said...

uish
sabar jer kak..
makcik2 yg dah tua tu selalu macam tu
ikut sedap mulut diorang jer
selalu cakap AKU MAKAN GARAM DULU DARI KAU
sekarang peribahasa tu pun rasanya dah tak sesuai

YatieJay said...

Pergghhh..entry BERAPI!

Mama Adib said...

sabeeeeeeeeeeeeer sabar dari aku yg suami keja jauh d mata jugak :-(

mama uzma said...

jahat mulut betui...
sabar ye kak..

siti noriza said...

pergh...siti pun geram....itulah mentaliti makcik2 ni..asal ckp keje kilang je, ingt semua operator...geram kan...baru skali jumpa pahal pulak nak buat org angin...

MN said...

org boleh kata apa2 psl hidup kita. tp yg menanggungnya kita. biarkan aje...

lailasani said...

aii.. mulut makcik.. mulut makcik... biarkan aje makcik tu ngan labu2nya... yg penting kita bahagia dgn apa yg kita buat...

hajarus said...

wah makcik tu... sabo yer kak...

♥Hernee Nazir♥ said...

kak klau nk cili mulut makcik ni jgn lupe ajk sy..hehehe nk join same..sungguh xde bhse ek..

JaNnAh said...

sayang ibu,
wahhah.. dah abess pon geram aku..

hans,
mmg btul tu.. tp kalu nk sambung boleh jugak.. MKN GARAM DULU SBB TU KENA DARAH TINGGI DULU dr haku!!

yatiejay,
berapi ke? x sgt la.. hihih..

mama adib,
sabar itu milik kita..

mama uzma,
tu lah, mentang² mulut dia.. biarkan..

siti noriza,
kesian makcik tu.. die x paham sebenarnya..

MN, Lailasani,
mmg hari tu i biarkan jek makcik tu.. lantak dia..

hajar,
nasib baik akak mmg sabar tau. hihih..

hernee,
nak ikut ke? x pe lah.. lenkali kalu dia buat lg nak jugak kot gi cili.. hak hak hak..