Friday, February 05, 2010

Rasa Sakit Hati Itu Tidak Akan Hilang

Semalam, bos panggil saya sain Appraisal Form. Saya tidak ada masalah tentang pencapaian saya dalam kerja. Dalam hal kerja saya join group no. 2 (fully met expectations). Entah bilalah saya nak join group no. 3 pulak. Group no. 3 tu utk org² yg "exceeded expectation". Dah 3 tahun saya duduk dalam group yg sama. Entah² tunggu sepuluh tahun kerja baru masuk group org² no. 3 tu.. Tapi tak apalah.. Saya tak ada masalah dgn yg itu. Bulan lepas waktu sain kenaikan gaji pon, Alhamdulillah.. Saya puas hati.. Rezeki kan.. Walau sikit atau banyak, sekurang²nya tiap² tahun saya merasa dapat kenaikan. Oh, tapi bukan itu yg jadi persoalannya.

Yang saya tak puas hati semalam, bila bos cakap pasal part "behavior/attitude" saya. Tak, saya tak marah bila bos gred saya 2 jugak utk bahagian "behavior/attitude" tu. Sebabnya saya tetap join kategori "fully met expectations" kan?? Alhamdulillah.. Cumanya, yg buat saya tersentak bila bos cakap macam ni "overall, i think the document control performs very well, walaupun u all kadang² cekik² sesama sendiri, u manage to get the job done"

What??? cekik²?? siapa yg cekik²? dan siapa yg mencekik siapa? siapa pulak yg mengaku kena cekik?? haa bos? siapa?

Tiba² saya terasa macam nak berjauh hati dgn bos saya. Dan tiba² saya rasa sakit hati dengan seseorang. Terasa macam org itu cuba nak cari pasal lagi dgn saya. Ye ke? ke, saya je yg perasan sorang²? haa? Bila dengar bos cakap macam tu kat saya, saya terasa macam ada org 'mengadu' sesuatu pasal saya kat bos.. (ah, saya mmg emosional..) Tapi mmg saya terasa, sebab mmg saya ada buat sesuatu dekat org itu.. Kenapa? Sebab dia telah menyakitkan saya.. Menyakitkan hati & menyusahkan saya..

Tapi walau apa pun, saya anggap itu adalah hal peribadi saya dgn dia, dan dia tidak sepatutnya berkongsi hal itu dgn bos! Bos itu bukan bapak dia, bukan juga boifren dia, jauh sekali suami dia.. Tapi kenapa? Kenapa? Kenapa bos cakap macam tu dekat saya? Walau pun bos tahu kejadian itu disebabkan oleh dia? Bos ini mmg tidak adil. Mentang²lah saya senyap², diam², tak pergi 'mengadu domba' dekat bos, bos nak suruh saya baik² dengan dia? Bos anggap saya buat salah dekat dia ke? Saya mmg tak puas hati..

Akhirnya, saya keluar dr bilik bos selepas mengiakan saja kata² bos. Saya malas nak cakap banyak² dengan bos. Saya bukan macam dia yg suka mgadu sana, mengadu sini. Saya benci perangai macam tu. Bila saya benci perangai, saya tak akan buat macam itu. Tapi bila saya diam², saya simpan sorang² ada orang ambil kesempatan atas saya.. Saya rasa sangat sakit hati tau tak?

Tak kisahlah, apa² pun yg bos nak pujuk saya buat, nak racun² fikiran saya.. Saya tak akan terpedaya.. Ingat, jangan berani² nak 'psycho' saya.. Saya nak mengaku di sini, saya ini seorang yg pendendam, dan saya tak akan maafkan dia yg telah membuat saya sakit sampai ke hari ini.. Dia tahu salah dia, tapi dia tidak pernah meminta maaf dengan saya, macam mana saya nak maafkan dia? Apatah lagi nak melupakan perbuatan dia. Dan sampai sekarang selepas 2 bulan perkara itu berlaku, saya masih menunggu perkataan maaf dari dia..

Owh. Hari ini 05 Feb 2010, genap 2 bulan dari tarikh dia menyakitkan saya.. No wonder.. Saya rasa sangat emosi hari ini.. Saya benci dia!!

2 comments:

Hernee Nazir said...

sabo je la kak..org cam ni x kemana perginye..

JaNnAh said...

entah lah.. kdg² rase cam ilang sabar pon ade..