Tuesday, October 20, 2009

Nawfal @ 10 bulan

08 oktober 2009

anak bujang umi, muhammad nawfal syarif shahrudin, berusia 10 bulan..

dan pada 01 oktober 2009 umi dan abah nawfal telah membawa nawfal ke klinik desa untuk pemeriksaan rutin..

hasilnya..

bila dinaikkan atas penimbang.. dlm tempoh 2 bulan berat nawfal naik cuma 800gm menjadi 7.8kg..

bila misi tanya dah pandai apa ni... nawfal cepat² bangun, pusing² depan misi.. "owh, dah pandai ye.. jalan pun dah kuat..", kata cik misi..

lepas tu nawfal terus pergi panjat tangga yg ada kat klinik tu.. cik misi cuma geleng kepala... "cergas sungguh dia ye..."

cik misi tulis² sikit kat kad nawfal, lepas tu.. "dah, boleh balik, dtg lg nanti utk cucuk setahun ye.."

gitu lah kisahnya nawfal pergi klinik..

cukup 10 bulan.. macam² kerenah nawfal.. kadang² umi macam terlupa yg anak bujang umi sebenarnya belum pun berumur setahun.. kenakalannya mengalahkan budak besar.. tapi badannya chumel jek.. kalau nak banding dengan sepupunya dira.. jauh sgt bezanya..

alhamdulillah, walaupun nawfal kadang² nampak macam kurus sgt.. tp nawfal sebenarnya sihat.. semenjak dah dapat kaki, memang tak duduk diam langsung.. tidurnya pun nak kena paksa.. haih... macam mana lah nak naik beratnya nak oi... umi dapat ceramah percuma lg dr cik misi.. :p

masa di rumah opah di klang, nawfal baru saja terer berjalan.. tercapai juga hajat umi nakkan nawfal berjalan sebelum raya.. hahahahaha.. dan memang tak menang tangan abah nak melayan karenah nawfal.. tu lah abah, kan umi dah cakap.. bila abah balik, penatlah abah asik mengejar nawfal.. di rumah opah, kerjanya asik nak keluar rumah saja.. pantang pintu terbuka... senyap² dah berdiri atas tar.. hahahaha... suka jugak umi.. padan muka abah dah tak boleh tidur siang banyak² sebab kena jaga nawfal..

sekarang ni, bila orang tanya umi, "anak ko dah pandai apa?"

senang jek umi jawab, "dah berlari..." hehehehe

betul... tak tipu punya.. kat rumah selalu main kejar² dengan umi.. hahahhaha.. suka pulak umi tgk bila nawfal terkedek² berlari..

selain tu nawfal dah pandai tunjuk perasaan sekarang.. erm.. yg umi nak cakapkan kat sini, tunjuk perasaan tu bagus.. tapi caranya yg macam org 'tunjuk perasaan' tu tak bagussss!! geram umi tau!! sekarang ni bila kena tegur, mulalah tunjuk perangai.. tertonggeng² nak baring.. lepas tu, berenang² atas lantai.. kotor lah baju!! arrrrr... panas jek hati umi tau..

habis².. umi cubit juga bontotnya.. baru tau.. !! haaa.. kan dah kena..

jgn fikir sebab kecik lg.. umi tak nak marah.. kadang² umi pukul juga.. bukan sebab tak sayang, tp nak mengajar.. umi tak suka lah kalau nawfal macam tu.. tak baik tau..

semalam nawfal kena cubit lg.. tu lah, siapa suruh panjat kerusi? kan dah kena marah.. kalau jatuh nanti siapa yg susah? umi jugak tau.. lain kali tak payah la main panjat².. bahaya.. kalau nak apa² cakaplah.. hehehehe..

haaaa.. bila dah pandai berjalan ni... umi gian pulak nak ajar nawfal bercakap.. sekarang ni, yg keluar dr mulut nawfal... gugu gaga aje... panggil umi pun tak pandai lg... gigih umi nak ajar, kadang² nawfal buat tal layan aje.. ishhh.. gerammmmm...

hah, lg satu... bila marah atau geram dah pandai menggigit pulak!! macamlah banyak sgt giginya.. di usia 10 bulan, giginya baru ada 4 batang.. 2 di atas, 2 di bawah.. walau sikit, kalau menggigit, sangat sakit..!

nawfal ni perangainya suka mencium.. bila di suruh sayang, mesti cepat² datang dan kiss kiss!! kadang² ngeri jek bila dia sibuk nak cium anak orang, takut² sambil menggigit pulak!! sebabnya umi dah banyak kali kena dengan nawfal... di suruh sayang, datang menggigit pulak.. abah dengan atok pun dah terkena..eeiii.. seram.. kang tak pasal² gigit anak orang pulak.. pada ibu² di luar sana berhati² lah jika anak anda didekati oleh nawfal yek!! hehehehe..

bersambung..

2 comments:

Siti @ nurie said...

hik hik...siti dulu mmg rajin cubit mia sbb ayah dia tak kasi pukul anak dara dia tu w,pun tepuk tmpar...so, cubit jelah...kesannyer.....dia skrg ni, lg laju cubit ayah dia dr ibu dia...ha ha ha...terikut2 menucbitlah tu,...

Umi Nawfal said...

hahaha.. alamak!! takut pulak nawfal kuat mencubit nanti.. dah x tau nak hukum cam mana.. cubit je siti.. :)