Wednesday, October 14, 2009

Kenapa Aku Menyepi

Alhamdulillah..

Segala gangguan emosi sudah berlalu pergi.. Hari ini kembali menjalani kehidupan normal.. yess, im back to my normal self again..

FYI, since abah nawfal balik sibu beberapa hari lepas, mood kami dua beranak macam tak tentu arah.. Nak kena adjust semula ke rutin tanpa abah di rumah. Ye lah, lama kan abah cuti.. 3 minggu..

Bayangkanlah, 3 minggu berkepit siang malam, tidur celah ketiak, lepas tu tiba² tak ada pulak... Macam hilang arah jugak, jadi serba tak kena..

Petang selepas pulang dr menghantar abah ke lapangan terbang..

Masuk ke rumah dengan pandangan yg sangat berbeza.. Tiba² rumah jadi kelam.. Sangat sunyi.. Bila letak nawfal kat bawah, dia macam tak rela.. Cepat² peluk kaki umi.. Ah, anak pun terasa.. Apatah lg uminya..

Malam tu, lg terasa sunyi.. Lepas maghrib, dukung nawfal keluar rumah, pergi melepak rumah mak.. Tapi tak lama, sekejap je.. Di rumah mak pun rasa tak selesa.. Cakap dengan mak, "malam ni mak dengan abah tidur rumah depan eh.. Teman org dengan nawfal.."

Terasa sayang nak tinggalkan rumah sendiri, walau sekangkang kera jaraknya dr rumah mak.. Sebab di rumah masih ada bau² abah yg tertinggal.. Masih tergantung baju² abah di almari.. Masih terlipat kemas kain pelikat abah di hujung katil.. Terubat jua rindu di hati..

Ah, umi dah ok.. Nawfal pula buat perangai... Dah dekat pukul 11 malam, nawfal masih tak tidur².. Umi dah mengantuk, esok nak kerja.. Atok & nenek pun dah selamat dibuai mimpi... Umi tgk nawfal masih merayau².. Umi baringkan, nawfal bangun semula. Umi peluk, nawfal meronta².. Umi biarkan saja..

Mula² nawfal pergi ke bilik, jengah ke dalam bilik yg gelap.. Masuk sekejap, lepas tu keluar semula sambil geleng² kepala.. Singgah pula di bilik sebelah.. Kali ini tak masuk, cuma jengah saja.. Dan terus ke dapur.. Pusing keliling dapur, berhenti di depan pintu blk air.. Nawfal tolak pintu blk air pelan².. Senyap.. Tak ada bunyi air.. Nawfal kembali ke ruang tamu.. Baring di sebelah umi, sambil membebel entah apa² yg umi tak faham.. Lepas tgh malam baru nawfal tidur..

"Umi tau, Nawfal cari abah kan?? Abah dah balik nak, abah kena kerja. Cuti abah dah habis. Nanti² abah balik lg ye.."

..bersambung..

8 comments:

MommyDania said...

be strong beb!

mama uzma said...

huhuhuu...
sedih iena baca kak..
akak kena kuat tuk nawfal..
dia trasa la tu tiba2 abah dia
x de...

Siti @ nurie said...

sedihnyer....mia pun, kalau bngun tido, dia mesti cari ayah dia..itu pun, siti dah sedih...tu yg jumpa tiap2 hari...sabar eh,,,,...moga2 nawfal akan cepat faham...

♥Hernee Nazir♥ said...

ala kak sdihnye org bace..sabo ek..

hajarus said...

sedihnyer hajar baca n3 akak ni... teringat n3 sebelum ni camner la agaknyer reaksi nawfal jumpa ayahnyer hari tu... la ni sian nawfal dah kene berpisah balik...

tp nak wat camner besarnyer pengorbanan ibu bapa untuk membesarkan anak2 kan kak... memerlukan pengorbanan yang besar.

Abrahyn said...

salam...welcome back dear! u take care ye...:D

Umi Nawfal said...

TQ all, i ok jek.. ngada² yg lebih!! hahahahaha..

Mardiana Alias said...

Salam kenal umi nawfal,

Fuh, berlinang mata sy baca entry awak ni...Kena kuatkan semangat ye...Sian kat Nawfal, ape lah yang ade dalam hati dia kan...?Yang kita nampak ragam rindu dia pd abah dia...yang kita nampak???Berdoa banyak2 moga Nawfal faham situasi umi dan abahnye yang perlu bekerja keras untuk membesarkan dia...

Sy pun tatau nape terlebih emosi plak mlm2 ni...isk3x!

By the way, Umi Nawfal...thanks ye follow blog sy. Jenguk2 dan tinggalkan la jejak di shoutblox tu selalu ye...

Take care.