Thursday, March 25, 2010

Bibik! oh Bibik!

Di suatu hari di sebuah rumah di kg tiram duku..

cucu : nek, nek.. aritu kan masa cuti sekolah kan, yg nur x dtg rumah nenek tu, ifan jatuh dalam kolam tau nek.. dia jatuh kat kolam yg org besar punya tu tau nek..

nenek : macam mana ifan boleh jatuh dlm kolam?

cucu : dia tgh jalan² kat tepi kolam, lepas tu dia terjatuh dalam kolam, lps tu kan nek, nur terjun dlm kolam, nur tarik tgn ifan bawak kat tepi kolam.

nenek : astaghfirullah al 'azim.. abis, bibik kat mana masa tu? kenapa ifan main kat kolam?

cucu : bibik masa tu kat dalam rumah, jaga acap.

nenek : abis, mummy dgn daddy dah tau belum ifan jatuh kat kolam?

cucu : tak.. nur x bgtau mummy pun.. nur diam² aje.. nanti mummy marah..

nenek : masyaAllah..


Nenek dalam cerita di atas adalah emak saya, cucunya pula bukan anak saya, anak saya belum pandai bercakap lg ye. Nur tu anak asuhan mak saya, disebabkan maknya sebaya dgn saya jd mmg di ajar anak itu memanggil mak saya nenek. Mak saya mengasuh dia sejak umurnya 60 hari lagi, hari pertama ibunya masuk kerja selepas cuti bersalin, kira² 7 thn yg lalu.

Hari ini, Nur sudah masuk sekolah, darjah satu. Adiknya pun sudah ada 3. Yg kedua Kyra (4 thn), ketiga Ifan (3 thn) dan yg bongsu Acap (2 thn). Acap lahir pd tahun yg sama dgn anak saya nawfal, bezanya Acap lahir bulan 8, Nawfal pulak lahir bln 12.

Eh, panjang pulak cerita saya ni. Macam ni.. Baru² ni maknya Nur sudah amik bibik, sejak lbh kurang setahun yg lalu la. Mungkin dia rasa x larat dah nak angkut anak²nya yg seramai 4 org tu ke rumah mak saya di pagi² hari. Mak saya pun x kisah lah. Yg pasti si kakak nur masih berulang alik ke rumah saya kerana sekolahnya dekat dgn rumah saya.

Jadi sewaktu cuti sekolah yg lalu, seminggu la Nur adik beradik x menjengah ke rumah mak saya. Ditinggalkan bersama bibik di rumah. Jadi bila dah naik sekolah tu, si kakak Nur bercerita dgn mak saya. kebetulan pula, pagi semalam ibunya membawa Kyra sekali datang ke rumah mak saya. Terkejut saya tgk di bawah dagunya bertampal. Bila ditanya kata ibunya terjatuh di kolam mandi di rumahnya petang isnin haritu. Waktu tu mummy & daddy belum balik kerja lagi.
Sambil membebel juga ibunya bercerita, mengeluh akan ketidakefektifan si bibik. Kesian.. Kena 5 jahitan tau.. Bila dia dah mula sebut cerita terjatuh tu, mak saya pun cerita la juga kes Ifan & Nur tu. Saya tengok merah padam muka maknya. Ye lah, kalau saya pun.. Memang tak puas hati.. Mak saya pesan juga, jangan dimarah pulak kakak Nur nanti. Kesian dia.. Dia sayang adik dia.. Sebab tu si kakak yg berumur 7 thn tu sanggup terjun demi menyelamatkan adiknya. Dan Alhamdulillah.. Dua² selamat..

Hish.. bibik.. bibik.. Apalah kerja bibik kat rumah tu.. Sampai budak² dibiarkan main² kat luar rumah.. Mujur, saya memang tak pernah berangan pun utk mengambil bibik.. Moga² mak saya sihat selalu, dapat bantu saya tengok² kan anak saya.. Terima kasih mak.. Jasa mak x akan dapat org balas.. Saaaaaaaaaaayang mak!!


Untuk kakak nur, kyra, ifan & acap... walaupun korang bkn anak kandung umi, korang tetap kesayangan umi!!!

No comments: