Monday, March 29, 2010

Sayalah yang stressssssssssss...

5.30 pg henpon menjerit². Bukan sbb ade org tipon, tp bunyi alarm. Bangun pagi² gosok baju dulu. Pukul 6 pg baru gi mandi..

Lepas subuh, lepak² lg atas katil. Anak teruna masih lena, agaknya baru sedap nak tidur..

Malam td asik menangis saje. Tidur pun x lena. Terbatuk². Mengalahkan batuk atoknya yg berumur dekat 60 tahun tu.. Kesian betul. Lepas itu lobang hidungnya asik nak tersumbat saja..

Bila anak tak tidur, secara otomatis omak eh pon x leh nak tidur. Saya biarkan dia tidur lagi.. Sementara dia tidur, saya pun bersiap ala kadar.

Elok saja saya siap pakai baju, anak teruna bangun.. Lagi terbatuk².. Saya ke dapur, nak buat susu, dia mengekor bontot uminya sambil menangis.. Tiba².. bbluekkkk.. Anak teruna termuntah di dapur.. Saya ambil kain, saya lap..

Saya dukung dia bawa ke hall, letak di bawah & hulur botol susu kepada dia.. Tiba².. bbluekkk lagi.. Saya ke dapur lg ambil kain lap, saya lap.. Tiba² saya rasa macam nak marah.. Anak teruna terus menangis mendayu². Lepas dia menyusu, saya angkat dia & bawa ke bilik air. Saya mandikan & siapkan dia. lepas itu saya dudukkan dia di atas kereta mainannya..

Saya masuk ke bilik & pakai tudung.. Bila sudah siap, saya keluar.. Tengok² ada lagi satu limpahan lendir di bawah meja makan.. Bila saya pandang ke arah anak teruna terus dia menangis, mungkin dia risau kalau² saya marahkan dia.. Saya tengok bahagian hadapan bajunya sudah dibasahi lendir² muntahnya.

Sayu hati saya. Saya terus masuk ke bilik, buka tudung, & baju kurung yg saya pakai, gantikan dgn t-shirt & jeans. Saya cakap dgn anak teruna yg masih menangis, "ok.. ok.. umi x jd pergi kerja harini. Kita pergi klinik ya.."

Jam 9.00 saya sudah berada di klinik. Hari ini saya rasa sangat menduga kesabaran saya. Di klinik anak saya sangat tak mahu duduk diam². Bila saya letak atas riba, dia nak turun. Bila saya turunkan, dia nak baring pula di lantai. Bila saya angkat dia, dia meronta², nak mengangis.. Aduhhh... Baru saya terasa.. Kan bagus kalau abahnya ada bersama kami di waktu² sebegini.. tskkk..

Dua jam yg menyeksakan berakhir juga. Bila masuk dalam kereta anak saya memekik².. Aduhhh.. Stresssssssssssss

Sudahnya, saya tak dapat memenuhi pesan mak saya yg inginkan saya singgah di kedai membeli surat khabar, ayam & gula. Saya terus memandu pulang ke rumah. Saya tinggalkan anak saya di rumah mak sementara saya pulang ke rumah. Saya bertukar pulak kepada uniform 'cleaner' saya. Saya ambil penyapu, saya sapu lantai seluruh rumah. Lepas tu saya mop pulak keseluruhan rumah.. Aduhh... Macam nak patah pinggang saya..

Masa itu saya terfikir lagi.. Alangkah bagusnya... Kalau si chenta hati saya ada di rumah pada waktu ini.. Rasa macam nak menangis pulak td...

Sebenarnya dah dekat seminggu anak saya batuk².. Sampai dah habis ubat batuk yg saya ambil dr klinik desa. Hari ini, bila saya lihat keadaan anak saya makin teruk, saya rasa tak sampai hati pula nak tinggalkan dia di rumah mak saya. Biarlah saya tak pergi kerja hari ini, asalkan anak saya dapat bermanja² dengan saya.. Sudah la abahnya tak ada di rumah.. Sedih la camni...

No comments: