Thursday, February 26, 2009

S.O.S


tolonggg.. tolonggg...
ade sesapa yg boleh tolong saya?
saya baru je kira BMI saya td..
hasilnya?? saya overweight laa..

(sila rujuk gambarajah yee..)

ehemm..! ehem...!

saya letak gambo kecik je tau! sbb.. alaaaa.. x suke lah tgk.. overweight tahap dewa2 lah.. sikittttt.. jek lagi nak jadik obese.. just beberapa kilo jek!

camne yeh nak dapatkan berat ideal nih??? tolonggggg...

biarlah saya story sket pasal kenaikan badan saya neh.. ari tuh mase kawen berat saya cume 47kg jek tau! kire ok ler tu kalau x kurusss pon.. dah tu pas kawen naik ler pulak sampai 50 kg.. sket gak tu.. pala.. 3kilo jek.. pastu maintain ah... sampai la preknen.. memula preknen gi bukak buku merah.. naik sket.. 50.5kg.. sebelom bersalin pulak.. berat saya cume cecah 56.5kg jek tau! kenaikan yg sgt sikit jek, okeyhhh!? lepas beranakkan nawfal yg mase tuh cume seberat 2.65kg jek.. berat saya turun ler sebanyak 6.5kg tu.. jadik ke asal mcm b4 preknen tu ah.. okeh.. mase nih dlm awal bulan disember tau!

sepanjang berpantang.... berat maintain jek.. adelah turun sket2 dlm gram2 jek gitu.. saya pon ingat sgt ah.. x rajin timbang mase tu.. sbb konon2 konfiden berat bdn dah ok.. member2 yg dtg menjenguk pon ckp mase tu saya cam kurussssssss la kan...

abis jek pantang... ermm.. dlm pertengahan bulan januari saya timbanng lg! masih maintain.. 50kg.. walaupon x kurus tp rase ok jek lah.. pas dah masuk minggu ketiga bekerja nih, saya naik la atas penimbang tu lagik! baru jek pagi smlm.. (rasenye lah kot...!)arghhh...jarumnye bergerak melepasi 50kg... dan..

dan..


dan..


dan terus berenti kat 54.5 kg!!!!



alamak! byk nye.. 4.5kg??? dush dush dush.. cam nak terpengsan lah mase tuh.. huwahhhh.. patot lah rase cam gemuks je... mmg dah naik pon.. patut ler member2 kat opis dok buat ayat kurang ajar "wei, anak ko kembar ek? lom kuar ek lagi satu???"

dan yg lebih membuat gue hangin... member tanye:

"weh, preknen lg eh?"

ayarkkk... gue kan baru pas beranak!?? tapi perut gue dah cam mase preknen 5 bln aritu lah!!!

x caya! x caya! x caya! x caya - sambil geleng2kan kepala dan hentak2 kaki..

mak....! tolong... camne nak kempiskan perut eh?? masalah saya.. saya x gemuk tapi perut buncit lah pulak!

psssstt... sesaper yg ade petua??? share ler...

1 comment:

jun jusof said...

heheh, comey aa jan!

kite skang pun kian mengepam, tapi bila jumpe kwn2 lama je sumenye tegur kurus (dlm hati cam suke, tapi hakikatnye diri sendiri tau dah makin naik ekceli...)
hmm, skang ni kite mmg stick to herbalife jek, but some people yg tak suke susu / soya takleh terime... kakak ipar kite lepas beranak lagi kurus dari zaman anak dara - tapi dia pantang dgn amat gigih... alasannye sebab dia belah, so dia nak pantang 3 tahun... fuhh..
hmm, kesimpulannye jan - kene kuat semangat... diet / exercise / meal replacement - sume requires dedication ;)

all d best dear!