Tuesday, February 03, 2009

malang tak berbau

malam semalam aku ngan nawfal tido awal.. lepas isya' tu aku lepak2 susukan nawfal pastu terus tetido.. pakai selimut pon x sempat.. tgh syok tido.. if x silap dlm kul 10 lbh or dekat2 kul 11 mlm abah kejut..

abah : na, bangun na.. kita gi perigi acheh..
aku : nape bah? (sambil gosok2 mata)
abah : cepat la siap, bawak nawfal sekali..
mak : ye lah, bawak lah.. takkan nak tinggal pulak

(mak menyampuk sambil betul2kan tudung)


aku : aik! apsal mak aku dah siap2 pakai tudung nih? (dlm hati jek lah..)
mak : cepat lah.. kesian kakn. kakn kena gigit lipan. nangis2 tipon mak td.. jomlah cepat kita pegi..

(kakn tu mak uda nawfal la, yg ngajar kat kg perigi acheh tu...)

aku pon bangun cepat2, masuk toilet, basuh muka, gosok gigi lbh kurang jek.. salin baju, siap2 pakai tudung, angkat nawfal yg tgh tido lena tu trus kuar umah, masuk dlm keta.. konfius lg nih sebenarnye. on the way gi pasir gudang tu baru abah citer, td kakn tipon.. kate die kena gigit lipan. yg buat mak ngan abah risau sgt tu pasal kena gigit (betul ke? or sengat hah? mane2 lah) kat dahi.. aduss.. kat kepala tu. takut jek if effect yg bukan2. x penah dengar pon org kena gigit lipan kat kepala, biase kat tgn ke, kaki ke.. tu ler bahaya nya kalau x tido atas katil.. umah sewa kakn tu mmg xde katil. mase die nak pindah sane dulu just bawak tilam jek.. die jugak yg kate" x payah bawak la bah, malas.." nak dijadikan citer, mase die tgh tido tu ler encik lipan lalu dan menggigit dahi die.. sian mak uda nawfal.. lbh kurang kul 12am kitorang sampai kat umah mak angkat kakn yg kitorg panggil mak enon. masuk2 kat dlm umah aku tgk kakn tgh terbaring atas tilam sambil mak enon memicit kepala beliau.. siann.. seb baik dapat mak angkat yg jaga cam anak sendiri. mase tu dah balik dr klinik dah.. anak mak enon yg antar kan.. x pasal2 kakn dpt mc 1 ari.. mak enon x kasik ikut kitorg blk, soh kakn lepak umah die jek. pastu ari rabu dah nk gi sekolah lg.. tp aku paham sgt adik aku yg sorg nih, sedangkan masa sihatnye x blh jauh ngan mak n abah, apatah lagi time sakit2 cenggini, dah dpt mc plak tu.. ikut balik ler die.. kitorg bertolak blk dekat2 kul 2am.. aduss.. rabak mata aku!!! sampai kat kg singgah umah tok, abah kata nak mintak air penawar ngan tok, kejap jek pon kat umah tok.. abah ngan kakn jek yg masuk, aku mak ngan nawfal dok dlm keta pasal mak meriba nawfal.. malas nak kacau die tgh tido.. si nawfal dr mase aku angkat die kt umah sampai ler kat umah mak enon then sampai dah balik semula pon x sedar2.. baik sungguh anak bujang aku sorang nih. biasanye kalau kat umah, tido lambat pon pukul 2am musti die bangun nak menyusu, pastu blh stay up sampai kul 4 or 5am.. tensen aku!!! nih boleh pulak dlm org sibuk2 die x tersedar langsung... tau diri betul budak ni.. adik aku tu plak, smpai umah terus terbongkang mcm org sihat, padahal mase kat umah mak enon td org tua tu soh tido x mau pulak tido nye, sakit ler, x blh tido ler, kepala berdenyut2 ler.. keh keh keh.. manja nye bukan main. elok jek sampai umah sihat walafiat, alhamdulillah.. mase aku menulis blog ni blh pulak die ulan alik lalu kat belakang aku.. pg nanti nampaknye aku terpaksa bangun awal pasal kena teman abah gi antar die ke perigi acheh semula.. sok kan dah sekolah.. rabak lg mata aku..
nawfal ngan mak uda

ni ler mak uda nawfal yg kena gigit lipan tu.. hehehehe.. kelakar la bile teringat rupe mak enon melakonkan semula gaya mak uda yg terkinja2 sbb sakit.. hehehe.. sori yek dik!!! tergelak2 aku.. cam nak tergolek2.. balik tu mak ckp.. "pasni kena lah beli katil tuk kakn"... moral of the story, jangan suke tido atas lantai..! ok?!?

No comments: