Monday, May 10, 2010

Saya Cuai!! Tetapi Saya Sudah Insaf..

Kejadian pertama..

Jumaat, 7 April 2010 - Saya telah menjatuhkan anak saya dr kereta sewaktu di parking lot. Saya matikan enjin, keluar dan ke pintu penumpang di sebelah pemandu. Tanpa memandang ke dalam kereta saya telah membuka pintunya. Terus anak saya terjatuh & tersembam ke atas tar. Saya tidak sengja, saya sangkakan seperti selalu anak saya akan berdiri tegak dan bersandar ke kerusi, bukan bersandar di pintu kereta. Bibir dan hidung anak saya luka, dia menangis tak henti² sewaktu saya mendukungnya naik ke tingkat 3. Masuk ke rumah, saya masih mendukung anak saya sambil memujuknya. saya lihat bibir atas anak saya bengkak dan berdarah. Hidungnya calar. Saya bukakan bajunya, saya mandikan dia, bersihkan lukanya. Dan malam itu, anak saya tidak lena tidur. Saya sentiasa memeluknya sepanjang malam. Saya tertidur selepas menangis kesedihan. Saya tak sengaja...

Nawfal.. Umi minta maaf ye nak.. Umi tak sengaja.. Lain kali umi akan pastikan nawfal tak bersandar di pintu kereta sebelum buka pintunya. Sorry sayang..

kejadian kedua..

Sabtu, 8 April 2010 - Malam itu saya bawa mak, abah & adik saya pergi ambil suntikan vaksin yg co saya beri secara percuma kepada staff & ahli keluarga. Selesai urusan di klinik, tengok jam masih awal lagi. Adik saya ajak singgah ke Giant. Abah tak mahu masuk, tunggu di luar sambil baca surat khabar. Saya, mak, nawfal & adik saya masuk ke dalam. Mula² saya masukkan anak saya ke dalam troli. Lepas beberapa minit, dia menjerit² mahu turun, tak mahu duduk dalam troli. Oleh sebab kami pergi beramai², saya pun tak risau sangat nak lepaskan anak saya berjalan.

Sedang berjalan² anak saya ternampak sebiji bola sepak berwarna putih. Dia pun ambil lalu di buat main. Sekejap dia pegang bola itu. Sekejap lagi dia campak ke bawah dan kejar bola itu. Tiba di satu lorong, adik saya membelok ke kiri. Anak saya pula laju saja langkahnya membontoti mummynya. Saya & mak saya terus berjalan ke arah lorong yg di sebelahnya. Tiba dihujung saya bertembung dengan adik saya.

Saya tanya dia, "mana nawfal beb?" Dia jawab, "tak tahu.." Saya panik!! Ya Allah, ke mana anak saya?? Saya terus berlari² ke arah lorong di sebelah. Sambil saya terus-terusan memanggil anak saya. "Nawfal.. Nawfal.." Tapi nawfal masih belum pandai menyahut. Mak & adik saya juga panik. Kami bertiga beranak berlari² ke sana kemari mencari Nawfal.

Selang 5 minit adik saya mendatangi saya sambil mendukung anak saya. Saya cepat² ambil anak saya dr dia, saya cium anak saya bertalu². Terasa hilang semangat saya, kering darah saya dibuatnya. Saya tak tahu nak cakap apa. Dan saya tak mahu nak cakap apa². Sepanjang perjalanan menuju ke kaunter bayaran, saya tak lepaskan anak saya. Saya serik!!

Sampai di kereta, mak saya beritahu kejadian td kepada abah saya. Sepanjang perjalanan balik abah saya membebelkan kami 3 beranak. Abah kata kami cuai! Budak seorang pun kami tak boleh nak jaga. Saya beritahu abah saya, "Bah, nawfal tak mahu duduk dalam troli, dia nak jalan² kat bawah. Bila masukkan dalam troli dia menangis meraung², jadi saya turunkan dia. Saya fikir dia tak akan lepas dr pandangan kami bertiga."

Abah saya sangat marah. Abah cakap, "biarkan dia menangis, dia menangis sekejap saja, daripada kita orang tua yg akan menangis seumur hidup nanti!!" Saya diam saja di dalam kereta sambil terus peluk anak saya yg tertidur keletihan. Anak saya tak salah. Dia tak tahu apa². Dia tak tahu pun kalau ada orang akan ambil dia, dan bawa dia pergi jauh dr saya. Memang salah saya. Dia anak saya. Tak sepatutnya saya mengharapkan orang lain untuk peduli tentang dia. Saya betul² menyesal. Lain kali kalau dia menangis bila saya letakkan di dalam troli, saya akan biarkan saja. Saya tak akan lepaskan dia merayau² lagi.

Nawfal.. Umi mintak maaf.. so sorry..

Itulah... kecohkan sambutan hari ibu... di hari ibu juga saya menjadi lalai.. dan cuai.. Saya janji saya akan terus cuba jadi ibu yg terbaik untuk anak saya..

3 comments:

♥Hernee Nazir♥ said...

lpas ni beringt la kak..biase la kte ni x lpas dr wat slap kan..insya'Allah pnglman tu guru yg trbaik..

lailasani said...

ya allah...
sy pun kering darah bila baca yg tak jumpa carik nawfal tu... alhamdulillah... jumpa...
mintak dijauhkan yg buruk2 tu...

JaNnAh said...

hernee,
takut sgt masa tu.. smpai skang masih rasa nyesal..

lailasani,
saya serik sgt² dah.. mintak dijauhkan..