Friday, May 21, 2010

Kalau Bukan Anak, Siapa Lagi Nak Puji Masakan Maknya, Kan?

Suatu petang ahad yg lalu..

Anak : Mi, mi..

Ibu : Ye sayang.. Nak apa..

Anak : Mi, dap mi..

Ibu : ye ke.. umi masak sedap ye..

Anak : dap mi..

Ibu : ye sayang.. pandai anak umi ye..

Perbualan yg membuatkan saya sangat terharu, dan insaf.. Sudah besar rupanya anak teruna saya. tsk.. tsk..

Dalam sebulan dua nawfal tgh sibuk nak belajar bercakap. Kadang² saya macam x percaya jek. Rasa macam baru semalam jek saya beria² menerankan anak teruna saya tu. Tiba² hari ni dah bercakap pulak..

Saya ingat lagi, perkataan pertama yg keluar dr mulut dia ialah.. BAH.. Sebab tiap² hari saya ajar dia sebut 'abah' sampaikan saya terlupa nak ajar dia memanggil saya 'umi'. Saya tersangatlah risau kalau² dia terlupakan abahnya. Boleh jadi rasa berdosa kot.. Tu yang sampai tak perasan rupa²nya anak saya tak reti nak sebut 'umi'. Salah saya sendiri la..

Ada satu hari tu, saya sibuk membebelkan nawfal. Apa taknya, dah malam², kalau tak silap dah dekat pukul 11 malam masih x tidur lagi. Sibuk menyerakkan mainannya merata² sampai ke bawah meja makan.. Lepas tu bila saya ajak kemas, dia tunjuk² saja kat mainan yg dah bersepah tu.. Haaa, apa lagi, laju ler mulut saya membebelkan dia.. Agaknya, dia pun stress tangok saya membebel, alih² dia bersuara, "mey.. iyam.."

hahahah... Terbahak² saya ketawa sorang². Oh, anakku.. Pandai sungguh awak ye nak.. Bila umi bising membebel² awak suruh umi diam yek..

Sekarang ni pulak makin banyak dah vocab nya dia.. Sekarang dia dah x panggil saya 'mey' lagi. Dah bertukar pulak kepada 'mi'. Haaa.. Kira ok lah tu, kan? Hari ahad lepas pulak dia siap puji masakan saya sedap.. Waduhhh.. Terharu sungguh saya.

Insaf pun iye jugak. Kalau nak tahu, sejak berpindah ke rumah sendiri ni boleh dikira dengan jari la berapa kali je saya memasak. Asik makan kat rumah mak saje.. Dah tinggal berdua dengan nawfal, memang x rajin la saya memasak. Kadang² saya heret anak saya pergi tapaw KFC (sebab tu jek yg ada dekat dengan rumah). Pagi ahad tu saya berjalan ke rumah mak saya, alkisah abah saya tengah beri ceramah pulak.. hhehehe.. kan dah kena kat muka saya. Abah cakap, "kalau boleh kurangkan lah kasi anak makan makanan segera tu, masaklah untuk anak. Bukan susah pon.." Ye, sesungguhnya saya tau, memanng tak susah, tapi selalunya banyak sakit malas jek..

Tapi masuklah jugak nasihat abah tu kat kepala saya. Petangnya saya bawa anak saya keluar, pergi cari lauk la kononnya. Saya beli daging & ayam. Balik rumah saya masakkan anak saya sup daging campur kentang. Anak saya ni memang suka makan sup. Bila dah naik bau tu dia dah jengah² kat dapur. Siap masak, saya suap dia makan. Tak sangka pulak saya anak teruna saya yg berusia satu tahun lima bulan tujuh hari tu dah pandai nak memuji masakan maknya ni.

Sambil disuap, dia asik sebut 'sedap' sambil angguk² kepala.. Laaaa.. Hai.. Anak.. Anak.. Nawfal tau tak betapa bangganya umi jadi umi Nawfal? Sangat bangga nak.. Malam tu saya pergi rumah mak saya, saya cerita dengan mak.. Dush! Dush!! Kali kedua saya kena ceramah, kali ni oleh emak pulak. Mak cakap, "tu lah, kan mak dah cakap, anak tu sebenarnya bukan tak mahu makan, tp dia nak makan yg mak dia masak.. ni, maknya asik malas masak, dah tu nak cakap anak tak nak makan pulak..."

Haaaaaa.. Padan muka saya. Kan dah kena lagi sekali.. Insaf saya. Lepas ni saya akan cuba masakkan yg terbaik untuk anak saya.. Sesungguhnya, air tangan ibu itu lagi bagus daripada air tangan orang kat kedai atau kat KFC tu... tskk..

Saya tepek sekeping gambar anak saya sedang menikmati kfc.. mungkin lepas ni saya tak akan kasi dia makan kfc selalu lagi...



6 comments:

♥Hernee Nazir♥ said...

sian nawfal..tp btul la kak..lg tnggl bdua lg mls..hehehe..

pndai nawfal jage hati umi die..

FAM said...

sudah terbalik dgn dania. kalau bg pilihan, nak mommy masak ke nak bubur mcd. confirm bubur mcd! huhuhu.

The Red Lover said...

hehehhe. nuwaila suka makan.Ayang sejak ada nuwaila n dah pindah rumah sendiri ni memang 85% masak.. tapi she prefers other than rice. nasi dia makan jugak tapi lagi banyak makan kalau mee, bihun, spegeti ke or benda2 soupy ni.

JaNnAh said...

hernee,
mmg betul sgt.. blk keje singgah rumah mak, makan dulu, pastu baru blk rumah.. aman..

FAM,
hahaha.. macam² la nia ni..

JaNnAh said...

ayang,
tgk la body nuwaila, cute jek.. nawfal makan mmg memilih sikit, ikut selera atoknya kot.. nk makan yg sedap aje.. pastu suka mkn air tangan mak die yg ala² rajin jek ni.. pasni mmg insaf la, kena kasik anak mkn air tgn lbh sikit la..

Mummy Dasy said...

pndi Nawfal... tp tu ah kak ble bdua mak jadi malas yg jd mangsa anak hehehe tu yg terjadi kat kite ah klu Mr.hBy xde...