Wednesday, April 07, 2010

Makan Besar!!

Hahahaha..

Takde lah besar mana pun... Well, duit lebih yg saya dapat hujung bulan lepas tu dah selamat saya kongsikan anak beranak..

Lepas dah setelkan hutang piutang, rembat barang² kehendak sikit, tarik bawa masuk kat dalam akaun simpanan sikit, bagi bonus jugak kat mak, abah, mak mertua sikit, dapat la kat saya sendiri pon sikit.. Alhamdulillah..

Jadi yang lebih² tu saya gunalah buat belanja kaum kerabat saya makan.. Pagi sabtu saya ajak mak & abah keluar pegi pasar kat perling, cari bahan² utk masak makan tghari tu. Memang dah lama plan nak masak² berjemaah kat rumah saya pulak. Selalu tu asik jemaah masak kat rumah mak aje.. Sian mak, abis serak² rumah mak. Kali ni selerak rumah saya pulak.

Balik dari pasar, apa lagi.. Kelentang kelentung la kami adik beradik kat dapur.. Huhh.. ramai sungguh pembantu saya hari tu. Adik saya & isteri dia yg kat sebelah rumah pon saya jadikan pembantu.. Oleh kerana dapur saya rumah saya tu ciput sangat, x boleh la nak duduk ramai² dalam dapur. Maka, kami pun buat la sistem gilir²..

Adik lelaki saya jadi tukar panggang ayam, awal² saya pesan suruh masak kat rumah dia.. hahahaha.. takut x sempat nk masak kat rumah saya. Nasib baik la sebelah pintu jek. Sonang kojo den.. Enam orang tukang masak hari tu.. Terpaksa amik turn, sebab dua orang jek yg boleh duduk kat dapur pada satu masa.. Tu pon dah berlaga² vontot..

pung.. pang.. pung.. pang..

Pukul 1 lebih siap masak.. Tinggal tunggu mak & abah datang makan je.. Masing² perut dah keroncong. Sempat zohor, mak x sampai² lagi.. Sempat pula saya ber'mukabuku'.. siap upload gambo makanan kat fb tu.. Pun.. masih x sampai² lagi tetamu kehormat kami.. Nawfal dgn Dira sampai tertidur dah.. Last² dekat pukul 3 baru mak datang.. Tu pon siap bawak escort. Abis di angkutnya jiran kami, tok yah ngan uteh datang sekali.. Ai tak kisah do.. ramai² lagi meriah.. hahahaha..

Haa.. ni lah antara hidangan makan tghari kami masa hari sabtu hari tu..









Tu separuh je yek tuan² & puan².. Ada lagi hidangan yg tak diambil gambarnya..

Lauk ikan merah singgang untuk Nawfal & Dira..

Ulam²..

Dan sotong goreng tepung yg adik saya buat.. (yg ni xde gambo sbb dah tinggal separuh, tak sampai hati nak snap.. Dah lapar tunggu mak abah x sampai², laju jek tangan masing² sambar sotong dalam pinggan)

hambek.. panjang lebar penerangan. hahahahah...

well, itulah saja cerita makan² di hari sabtu.. (hasil duit bonus).. erkkk... Alhamdulillah..


4 comments:

~Umi.Sufira~ said...

Fuyohhh...menu sedap2 belaka....telan air liur tgk...gulp..

FAM said...

huwaaa...tak ajak pun!!!

Hapi said...

hello... hapi blogging... have a nice day! just visiting here....

safrinz said...

lauk lauk tu buat akak rase lapor...bestnyer..